«زیبا صدایم کن» رسول صدرعاملی کلید خورد شعر همان عشق، همان زندگی | درباره مهرداد اوستا، شاعر غزل‌های خیال‌انگیز محمدرضا فروتن و میترا حجار با «نیلگون» در راه سینما آخرین نشانه‌های نمک نورالدین | نگاهی به فصل پنجم سریال «نون خ»، ساخته سعید آقاخانی کارگردان نمایش «کلنل»: بزنگاه‌های تاریخی ما، زمینه ساز  تولید آثار هنری است آواز پرنده‌های صبح فروش حیرت انگیز «گارفیلد» در اولین هفته اکران «سمرقند»، برای خانواده بزرگ فارسی زبانان | کتاب تازه شاعر خراسانی در نمایشگاه کتاب تهران پایان فیلمبرداری فیلم سینمایی «برج آخر» اثر سوفیا موسویان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آلبوم «عشق ناباور» در راه بازار موسیقی کنسرت‌های پاپ اردیبهشت ۱۴۰۳ + زمان و مکان تأکید هیئت رسانه‌ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم‌نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه‌ای مشترک» + آلبوم تصاویر برنارد هیل بازیگر «ارباب حلقه ها» و «تایتانیک» درگذشت + بیوگرافی افشای «رازهای دوبلین» در نمایشگاه کتاب تهران وکیل امیرحسین مقصودلو: «تتلو» برای اثبات توبه‌اش شعری در وصف امام علی (ع) می‌خواند + عکس
سرخط خبرها

نگاهی به «روایت فرهت» امیراطهر سهیلی | یک قطعه از هزار

  • کد خبر: ۱۳۹۸۵۱
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳
نگاهی به «روایت فرهت» امیراطهر سهیلی | یک قطعه از هزار
در شرایطی که با گذشت سالها از حضور مهاجرین افغانستانی در ایران، هنوز هم متاسفانه شاهد برخی تنگ‌نظری‌ها و کوته‌فکری‌ها نسبت به این همسایگان‌مان هستیم، ساخت آثاری اینچنین که نمونه‌هایی موفق و موثر از ایشان را در ایران تصویر می‌کند یک ضرورت است.

به گزارش شهرآرانیوز، مستند کوتاه «روایت فرهت» ساخته امیراطهر سهیلی از مشهد، امسال در بخش کوتاه ملی شانزدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت حضور یافته است؛ یک مستند پرتره از دکتر احمدشاه فرهت، پزشک متخصص اطفال که از سالیان دور به ایران مهاجرت کرده و کار طبابت نوزادان و کودکان را در ایران ادامه داده است. او اکنون در مشهد یک پزشک حاذق و نام‌آشناست که علاوه بر جامعه مهاجرین افغانستانی، مورد رجوع بسیاری از خانواده های ایرانی نیز قرار گرفته است.

«روایت فرهت» شروعی امیدوارکننده دارد و در آغاز نوید یک مستند قصه‌گو را می‌دهد. اما در ادامه کمتر از توقع ظاهر می‌شود و پا را ابداً از سطح یک روایت نریتیو ساده فراتر نمی‌گذارد. کارگردانی مستند دست به کمترین خلاقیتی نمی‌زند. هیچ اطلاعات جدیدی نمی‌دهد و بعد گذشت حدود سی دقیقه، غیر از همان گزاره اول -یک پزشک حاذق افغانستانی در ایران- هیچ چیز دیگری دست مخاطب فیلم را نمی‌گیرد و از حوصله‌اش خارج می‌شود.

البته در شرایطی که با گذشت سالها از حضور مهاجرین افغانستانی در ایران، هنوز هم متاسفانه شاهد برخی تنگ‌نظری‌ها و کوته‌فکری‌ها نسبت به این همسایگان‌مان هستیم، ساخت آثاری اینچنین که نمونه‌هایی موفق و موثر از ایشان را در ایران تصویر می‌کند یک ضرورت است؛ و سینمای بی‌واسطه‌ی مستند، بهترین دریچه برای بازنمایی این واقعیت‌هاست. از این رو مستند آقای سهیلی یک قطعه از پازل نمایش جایگاه واقعی این عزیزان در ایران را تکمیل می‌کند.

حسین نژادموسی- منتقد و فیلمساز

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->